Centrala Stadsrum

Nyheter

Det senaste från stadskärnan
27
Oct
Par går över Vattubron i Falun

Platsmarknadsföring – vad är det?

Skrivet den 27 Oct 2022, kl 12:46

Platsen är viktig för framgången. Näringslivet behöver arbetskraft att rekrytera, kommunen behöver ett gott skatteunderlag och verksamheterna behöver kunder. Intäkter till kommun och näringsliv gör att platsen kan behålla och utveckla viktiga servicefunktioner som förskola, skola, infrastruktur, vård, handel och restauranger. Vid marknadsföring av en produkt är det ofta fokus på att omvandla en person till en kund. Vid platsmarknadsföring är man oftast ute efter att få en person i målgruppen att göra något av följande: 

FLYTTA till platsen och börja betala skatt till kommunen och konsumera hos aktörer på platsen. 
BESÖKA platsen och spendera pengar i butiker, restauranger, caféer och annat på platsen. 
ETABLERA sitt företag eller någon form av investering på platsen, vilket leder till arbetstillfällen, skatteintäkter, naturlig utveckling och ”fart”. 
ARRANGERA ett evenemang på platsen, vilket kan öka attraktionskraft och utbud för invånare och besökare. 

Det kan låta krasst och pengafokuserat, men dessa punkter kan vara nyttiga och fundera på. Det är också viktigt att förstå att vägen till målsättningarna kantas av insatser för att skapa stolthet, bygga varumärke, bygga relationer och utveckla en hållbar och välmående plats. 

Att många gärna vill flytta till vår stad Falun är inte svårt att förstå. Ofta ställs det frågor i sociala medier som kan handla om familjer som ska flytta till Dalarna, men som ännu inte har valt ort. Det är spännande att se hur falubor engagerar sig. De tipsar om skolor, bostadsområden och arbetsgivare och är engagerade till max. Jag blir alldeles varm inombords. Hur tar vi det engagemanget vidare?

Lasse Westin,
Centrumutvecklare