Mar
En räkmacka på Wessels
Skrivet den 31 Mar 2023, kl 08:47Handeln har i alla tider utvecklats i takt med förändringar i omvärlden, i staden och hos oss konsumenter. Det enda vi vet kring handeln är att den ständigt utvecklas. Vår tid är inget undantag och kanske går utvecklingen snabbast just nu, vem vet? En planerad omställning/utveckling av handeln tar flera år. När pandemin tog oss alla på sängen fick handeln och andra verksamheter ställa om oplanerat på ett dygn. Då gällde det att spänna fantasimusklerna rejält för att fortsätta försäljningen. Vi som arbetar i lokala centrumföreningar över landet har en intern Facebooksida. Under pandemin fick den verkligen bekänna färg. Där haglade det tips, trix och förslag mellan oss, men även varningar för det som inte funkade. Tillsammans har alltid varit den starkaste kraften!
Jag minns att jag och mina syskon, i mitten av 1970-talet, ofta hakade på föräldrarna till Wessels, en klassisk stormarknad (detaljhandel) där allt fanns. Vi hängde ofta på leksaksavdelningen, samtidigt som föräldrarna fyllde mastodontkundvagnen. När allt var klart, avslutades besöket ofta i cafeterian, inte sällan med en räkmacka.
Efter ett tag dök det upp kedjor med stora butiker som hade ett brett sortiment med skrymmande varor i butiker i urtråkiga fastigheter, men med bra tillgänglighet. De butikerna ligger bra i utkanten av städerna. I takt med att digitaliseringen tog stora steg och till slut hamnade i våra telefoner drog e-handelssidorna igång. E-handelns framväxt har också medfört att den fysiska och digitala butiken vävs samman till ett mer enhetligt erbjudande. Den modellen kan fungera bra och tar sig olika uttryck. Men det är inte säkert att det som är bra för kunden alltid är bra för den lokala handlaren. Där är t.ex. Polarn & Pyrets modell bra för mig som kund. Man kan lämna tillbaka fleecetröjan som köpts i Umeå till butiken i Borås, även om den inte finns i sortimentet i Borås. Då reas den sedan ut som uddavara. Sen dök kedjorna som säljer riktigt billiga produkter med tveksam kvalitét och sämre hållbarhetstanke. Det är ett nytt koncept som onekligen är väldigt populära.
Kring e-handel kan man tycka mycket, men baksidan av den kommer fram mer och mer och de går sämre och sämre. För några veckor sedan kröp det fram att returer ofta slängs. Dessutom behandlar vissa sin personal väldigt dåligt.
Handeln har alltid varit en central del av samhället men har tagit sig olika former anpassat efter tiden vi lever i och förändrat konsumentbeteende. Denna utveckling pågår i de flesta detaljhandelsföretag. Ett exempel på det är scanningen av varorna. Snabbt, smidigt och effektivt. Systemet tar över fler och fler kassalinjer och kanske även arbetstillfällen. Omställning sker inte över en natt utan förändringen sker efter att våra behov förändras.
För några år sedan hörde vi talas om s.k. showrooms. I dem skulle jag som kund kunna klämma och känna för att sedan plocka upp telefonen och beställa. Tråkigt och själlöst tycker jag. Nej, i alla fall jag vill fortfarande testa, klämma och prata med en människa och enkelt kunna byta om det blir fel. Personligen tror jag att den traditionella handeln alltid kommer att vara den vassaste kniven i säljlådan. Utbudet bör finnas i någon digital kanal, inte nödvändigtvis en fullt utbyggd e-handel, men som ett skyltfönster och trigger för besök och köp. Men jag har haft fel tidigare. Men handeln är dock föränderlig. Min barndoms räkmacka som avnjöts i slutet av shoppingen har nu ersatts av en poké bowl i shoppingpausen för att sedan orka shoppa mera…
Foto: Örebro stadsarkiv
Lasse Westin,
Centrumutvecklare i Falun