Centrala Stadsrum

Nyheter

Det senaste från stadskärnan
28
Apr

God morgon, är du riktigt vaken Kjell?

Skrivet den 28 Apr 2023, kl 09:55

Vid nyöppningar av en Kjell & Companybutik och vid speciella tillfällen spelas en version av Kicki Danielssons välkända låt ”God morgon”, som hon fixade speciellt till Kjell & Company.  

Kan en stor kedja ställa om och hänga med i omställningen som går snabbt? Eller tuggar man på och hoppas att det gamla kommer tillbaka? Lever man på gamla meriter och håller sig cool på ytan, även om de röda siffrorna aldrig verkar gå tillbaka till svart? Säkert är det olika hur det fungerar och samtalas vid styrelseborden. 

Kjell & Company är ett exempel på en kedja med 144 butiker som ligger i startblocken för att ta nya kliv och ställa om. Självklart finns det fler. Kjell & Company säljer med hjärtat och det som kunden behöver. Inte det som de tjänar mest på. En del behov som kunden har, finns oavsett om det är en kris eller inte. Det gäller att bygga ett system som möjliggör snabb omställning, komplettering eller ändring av riktningen. De vill bygga långsiktiga relationer med sina kunder i en bransch som hela tiden spottar ut nya produkter.

Många lever med utmaningen om vilket håll de ska ställa om åt. Omställningen behöver fungera, samtidigt som den ska se till kundens behov. Kunden vill hela tiden ha så mycket “value for the money” som det bara går. Kunden är ofta prismedveten, just nu extra mycket. Någon sa att när reklambladen dimper ner på söndagseftermiddagarna, lägger man upp matlista och butiksbesök efter erbjudanden. Kanske är det de s.k. kapitalinköpen som får ställas på vänt om det inte finns behov? Du kanske hoppar över att köpa en ny TV och istället uppgraderar med en Apple-TV? Kjell & co säljer behovsstyrt och nyttjar sin kundlojalitet.

I en kris tvingas man att tänka om och göra nytt. Gör man det tillsammans inom kedjan kommer man oftast starkare ut ur den. Kjell & Company stannar upp och tänker nytt ihop. Kanske är de lite av “The Toyota Way” som tidigare var på allas läppar. Om det strulade med en detalj i monteringen, stannades hela tillverkningen upp och man löste problemet. GM (General Motors) slängde istället det som strulade, tog en ny och körde på, d.v.s. helt olika synsätt att hantera ett problem på. I en omställning ska man våga satsa och ta på sig kundens glasögon om behoven finns kvar. Vilka hål finns det i marknaden och vilka behov har kunden som vi kan fylla?

En nyckel kan vara att hänvisa till en granne om man själv inte klarar av att fylla behovet. På så vis byggs förtroende, genom att inte bara se till de kortsiktiga kronorna, utan genuint hjälpa kunden till en lösning. Nästa varv kommer kunden tillbaka. Kjell & Company rekryterar inte på kunskap och kompetens utan de kikar efter personlighet och de som ställer upp på företagets värderingar som ofta är kopplade till sunt förnuft. Det låter rätt självklart. Grunden är ett genuint intresse för människor.

Kjell & Company har vidgat butikskonceptet med en s.k. boxbutik. I Helsingborg och Malmö har de gått från 200 kvm2 till 12 kvm2. Boxbutiker finns vid större järnvägsstationer och kan snabbt leverera laddkablar, hörlurar, cykelbelysning, reseadapters etc, d.v.s. det som kunden (resenärerna) behöver snabbt utifrån ett behov. Men ca 100 meter bortom boxbutiken finns det en fullstor butik med fullt sortiment.  Kundens behov kanske inte kan lösas snabbt i boxbutiken, men 100 meter bort finns det du söker. Den modellen har gett ett uppsving i de större butikerna, smart och rätt självklart.

Kjell & Company har dessutom fått nya kompisar. De har skapat Kjellexpress, ett samarbete med Statoil och Skistar. Det är en plats där det finns människor, men där det inte finns underlag för en butik. Men via detta samarbete kan de förse kunderna med det de behöver, fast det inte finns en ordinarie butik. Kjellexpress finns i 292 Statoilmackar. Vissa varor finns hos båda kompisarna, som t.ex. mobilladdare och hörlurar. Men hos sjutton orter med Skistar finns det dessutom värmefiltar, termosar och skotorkar. Detta är ett bra komplement till ordinarie verksamhet och som kommer att utvecklas. Så visst håller Kjell sig vaken och utvecklas med kundens behov och närvaro som fokus. Inget nytt under solen. Om man håller sig informerad, är på tårna och inte slappnar av, då håller man ångan uppe och är snabb att anpassa sig och är öppen för nya lösningar. 

Lasse Westin,
Centrumutvecklare i Falun